START
O NAS
ŻŁOBKI
ZAPISY
PORADY
OGŁOSZENIA
PRZETARGI
KONTAKT

ŻŁOBEK NR 20 "ŻACZEK"

O NAS AKTUALNOŚCI KONTAKT

 

O NAS

NASZ ŻŁOBEK


 

PIERWSZE DNI W ŻŁOBKU

Pójście dziecka do żłobka wiąże się z rozstaniem z ukochanymi rodzicami, opiekunami, znanymi pomieszczeniami, zabawkami oraz rytmem dnia. Dziecko wchodzi w nowe otoczenie, pełne nieznanych osób, zabawek, sprzętów. Wywołuje to w dziecku zdziwienie i zaciekawienie, ale także budzi lęk. Z tych względów jest to dla Malucha trudne doświadczenie, które powoduje zachwianie poczucia bezpieczeństwa. Zanim dziecko przystosuje się do nowych warunków, przechodzi okres adaptacji, który może trwać zazwyczaj od dwóch tygodni do nawet trzech miesięcy.

Zmiany zachowania dziecka, które MOGĄ pojawić się w okresie adaptacji:

- zaburzenia snu (zrywanie się, płacz, trudności podczas zasypiania, lęki nocne)
- wymioty, brak apetytu, odmowa przyjmowania posiłków na terenie żłobka
- może powrócić moczenie się dzienne i nocne
- mogą pojawić się lęki, niepokój
- dziecko może przejawiać agresję, negatywizm
- dziecko może nie odzywać się podczas przebywania w żłobku
- dziecko może w ogóle nie bawić się w żłobku, nadrabiając to nadmierną aktywnością w domu
- płacz i niepokój podczas rozstawania się z rodzicami bądź opiekunami

Okres przystosowania jest trudny nie tylko dla dziecka, ale także dla rodziców. Najważniejsze, to nie przenosić swoich emocji na dziecko. Wasz Maluch, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebuje Waszego zainteresowania i czasu. Dziecko może być pobudzone, płaczliwe, zaborcze, zazdrosne o każdą chwilę spędzoną z Wami. W ten sposób trudności związane z nową sytuacją dziecko odreagowuje w domu, przy kochających rodzicach, w bezpiecznych warunkach.

Jak zmniejszyć stres dziecka w okresie adaptacji w żłobku?

Jeśli dziecko jest starsze (ma 1,5 roku lub więcej), przed pójściem do żłobka wytłumaczcie mu powody rozłąki i uprzedźcie, czego może się spodziewać. Nie koloryzujcie, nie przedstawiajcie żłobka jako krainy szczęśliwości – trzymajcie się rzeczywistości. Powiedzcie, że będą tam nowi koledzy i koleżanki, dużo zabawek, ale trzeba będzie zostać bez rodziców.

1. Nie zostawiajcie dziecka w żłobku od razu na cały dzień. Zacznijcie od dwóch godzin, stopniowo wydłużając ten czas.

2. Przez pierwsze kilka dni pozwólcie dziecku zabrać ze sobą do żłobka ulubioną maskotkę. Jednak, kiedy dziecko już się przyzwyczai, maskotka niech czeka w domu, albo ewentualnie w szafce dziecka.

3. Nie wymykajcie się ukradkiem. Zostańcie z dzieckiem chwilę w szatni, pożegnajcie się z nim czule, ale stanowczo. Podczas oddawania dziecka „cioci”, nie trzymajcie go na rękach, tylko za rękę.

4. Nigdy nie mówcie „zaraz wrócę”. Określcie, kiedy przyjdziecie po dziecko, np.: po obiedzie, po drzemce, po podwieczorku.

5. Po powrocie do domu zadbajcie, aby dziecko znalazło się w centrum Waszej uwagi. Pozwólcie Maluchowi odreagować nagromadzone emocje poprzez ulubiona zabawę. Jednocześnie starajcie się nie dostarczać mu dodatkowych, pobudzających atrakcji. Waszemu dziecku najbardziej potrzebna jest teraz Wasza obecność, uwaga i wyrozumiałość. Zaplanujcie resztę dnia w taki sposób, aby spędzony wspólnie czas był przyjemny zarówno dla Was jak i dla Waszej pociechy.

Pamiętajcie, że dzięki zainteresowaniu, zrozumieniu i poświęceniu czasu Waszemu dziecku, znacznie szybciej i mniej boleśnie przejdzie ono okres przystosowania się do żłobka i łatwiej odnajdzie się w nowej rzeczywistości.

RODZAJE ZAJĘĆ W ŻŁOBKU "ŻACZEK"

Współczensy żłobek oferuje maluchom szerokie spektrum różnych zajęć. Indywidualne podejście do każdego brzdąca sprawia, że dziecko ma szansę poczuć się prawie tak, jak we własnym domu. Dzieci w żłobku otacza się uwagą, ciepłe3m, troską i akceptacją, grupy są niewielkie, a opiekunki pracujące w żłobkach mają wysokie rekomendacje i bogate doświadczenie w pracy z dziećmi.

Plan zajęć w żłobku zakłada, że są pewne stałe elementy w ciągu dnia, których nie da się uniknąć. Do stałych punktów programu w żłobku zalicza się między innymi: pory posiłków, zabiegi higieniczne oraz leżakowanie.

Jeżli chodzi o zajęcia to wszystkie prowadzone są w formie zabaw mających za zadanie wszechstronną edukację, dostosowane są do wieku, możliwości poznawczych i zainteresowań dziecka, a ponadto służą rozwojowi konkretnych umiejętności:

Zabawy dydaktyczne –  polegają na nauce wierszyków, śpiewaniu piosenek, oglądaniu ilustracji, nazywaniu przedmiotów, opowiadaniu bajek oraz poznawaniu zwierząt i roslin, dzięki czemu kształtuje się wiedza dziecka o otaczającym go świecie.

Zabawy tematyczne – polegają na zabawach w kąciku kuchennym, zabawie lalkami, zabawie "w dom", "w sklep" itp. i służą rozwojowi pamięci oraz mowy.
Treść tych zabaw wzbogaca wiedzę dzieci, pojawia się fabuła, odtwarzane są złożone, czasem trudne sytuacje z życia codziennego, buduje się poczucie własnej wartości u dzieci poprzez wzajemną akcepttację i stosowanie pochwał, kształtuje zdolności do empatii i umiejętności zachowań społecznych, wspiera się proces usamodzielnienia się dziecka.

Zabawy ogólnorozwojowe - wspomagają one rozwój zdolności i umiejętności dzieci. Małe dzieci dzięki zabawie ćwiczą wszystkie zmysły, umiejętności językowe, mowę, koordynację wzrokowo-ruchową oraz uczą się współpracy z rówiesnikami;

Zabawy muzyczno-ruchowe  - stymulują zmysły: równowagi, wzroku, słuchu i dotyku. Podczas zabawy wykorzystuje się muzykę poważną, piosenki dla najmłodszych, muzykę relaksacyjną i odgłosy przyrody. Zabawy tego typu  służą umuzykalnieniu dzieci, wykształceniu u nich poczucia rytmu i gimnastykowaniu ciała. Zabawy w takt, rytm muzyki sprzyjają również integracji dzieci w grupie. Z drugiej strony, w czasie zabaw muzyczno-ruchowych można wykorzystywać elementy metody Ruchu Rozwijającego V. Sherborne oraz ćwiczenia gimnastyki korekcyjnej w celu profilaktyki wad postawyi stóp;

Podczas zajęć manualno-plastycznych wykorzystywane są róznorode techniki m.in. malowanie dziesięcioma palcami, rysowanie świecą, rysunek węglem, pastelami, kredkami ołówkowaymi, stemplowanie, prace wykonane z użyciem krepy, różnego rodzaju kasz i makaronów, zabaw z gliną, masą papierową i wiele innych. Zajęcia rozwijają dziecięcą wyobraźnię, zdolności manualne, ekspresję plastyczna, pomagają uwierzyć we własne siły, wzmagają poczucie własnej wartości, uczą cierpliwości, pobudzają wyobraźnię i kreatywność maluchów oraz stanowią okazję do stymulowania rozwoju zdolności manualnych i usprawniania pracy małych rączek.
Zajęcia te często realizowane są w formie warsztatów, podczas których dzieci korzystają z róznych technik plastycznych (plastelinam, bibuła, farby, kredki, modelina, skrawki materiałw itp.), dostosowanych do ich umiejętności i wieku. Najważniejszy jest bowiem sam proces tworzenia, a nie efekt końcowy. Podczas tych zajęć dzieci poznają kolory, kształty, ćwiczą zmysł dotyku i bawią się fakturą.

Zajęcia manipulacyjno-konstrukcyjne, celem tych zabaw jest rozwój procesów poznawczych, myślenia, spostrzegania i wyobraźni przestrzennej, rozwijanie zręczności i koordynacji ruchów, usprawnienie pracy dłoni, usprawnianie procesów myślenia i koncentracji, ćwiczenie cierpliwości i wytrwałości.

Kolejną formą spędzania czasu w żłobku są zajęcia muzyczno-ruchowe polegające na stymulowaniu zmysłow równowagi, wzroku, słuchu i dotyku. W czasie zajęć wykorzystuje się piosenki dla najmłodszych, muzykę klasyczną, relaksacyjną i odgłosy przyrody. Zajęcia myzyczne służą umuzykalnianiu dzieci, nauczaniu ich poczucia rytmu i gimnastykowaniu ciała. Zabawy w takt muzyki sprzyjają również integracji dzieci w grupie. Ponadto, w czasie zajęć muzyczno-ruchowywch można wykorzystywać metody Ruchu Rozwijającego V. Sherborne oraz ćwiczenia gimnastyki korekcyjnej w celu zapobiegania wadom postawy i stóp czyli profilaktyce. W czasie zajęć w żłobku prowadzona jest obserwacja każdego dziecka pod względem róznych kryterów rozwojowych. Poruszone zostają takie sfery, jak: mowy, percepcji, samodzielności, ruchu, psychologiczna-emocjonalna.

Podczas zajęć wykorzystywana jest również chusta animacyjna, która umożliwia lepsze poznanie dzieci, ułatwia wejście w grupę oraz pokonanie leku przed nową sytuacją, wyzwala radość, rozładowuje napięcia i powoduje, że dzieci są otwarte i spontaniczne. Jest to atrakcyjna forma zabawy, która daje dzieciom dużo swobody, wyzwala ich własną aktywność.

Zajęcia w żłobku dla dzieci to doskonała lekcja samodzielności. Maluch zachęcony jest do korzystania z nocnika, samodzielnego jedzenia, ubierania się, mycia rączek itp. Chodzi o to, by wspierać i rozsądnie pomagać dzieciom w doskonaleniu wykonywania czynności samoobsługowych.

 

Ćwiczenia w mówieniu
"Gimnastyka buzi i języka"
Przykładowe zestawy ćwiczeń logopedycznych


I ĆWICZENIA ODDECHOWE

CELE:

- pogłębianie oddechu,
- rozruszanie przepony,
- wyrabianie umiejętności pełnego i szybkiego wdechu i wydłużanie fazy wydechowej,
- mówienie na wdechu,
- dostosowanie długości wydechu do czasu trwania wypowiedzi,
- wytworzenie nawyku oddychania nosem.

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ:

1. Robimy krótki wdech przez nos i długi wydech ustami.

2. Proponujemy dziecku zabawę „Spacer na łące”.

Dziecko wyobraża sobie, że jest na łące. Podchodzi do każdego kwiatka i wącha go - wciąga powietrze nosem, zatrzymuje wdech(żeby zapamiętać piękny zapach) i wypuszcza powietrze nosem.

3. Zabawa „Huśtanie misia na brzuchu”.

Prezentujemy ćwiczenie: leżymy na plecach, na brzuchu umieszczamy książkę, a na niej siedzi miś. Robimy wdech i brzuch uwypukla się; wydech i brzuch opada.

4. Łączenie ćwiczeń oddechowych z ćwiczeniami gimnastycznymi.

Wdech wykonujemy z jednoczesnym podniesieniem rąk; wydech połączony z powolnym krzyżowaniem rąk z przodu lub opuszczaniem w dół.

5. Zdmuchiwanie kartki papieru z gładkiej powierzchni.

6. Zabawy ze słomką - przenoszenie kawałków styropianu do kubeczka, dmuchanie na styropian słomką.

7. Wydmuchiwanie baniek mydlanych przez słomkę.

8. Dmuchanie na kłębuszki waty, papierowe kulki, piłeczki (powoli, szybko).

9. Gra na organkach, trąbce, gwizdku.

10. „Chłodzimy gorącą zupę” – dmuchamy ciągłym strumieniem powietrza na ręce ułożone na kształt talerza.

11. Nadmuchujemy balony.

12. Zabawa – „który zespół najdłużej utrzyma chustkę w powietrzu”.

13. „Usypiamy lalkę” – na wydechu wymawiamy ciągle samogłoskę aaaaaaa…, a potem łączymy ją z uciszaniem otoczenia – ciiiiii…

14. „Gumowe zabawki” przysiad skulny – dzieci to zabawki, które prowadzący nadmuchuje (np. od 3 do 7 dmuchnięć) po ostatnim dmuchnięciu dzieci-zabawki przyjmują pozycję stojącą; zabawki kołyszą się na wietrze. Na sygnał prowadzącego z zabawek uchodzi powietrze, dzieci wypowiadają długie ssssss… i wolno opadają, przyjmując pozycję przysiadu skulnego.

15. Wykorzystujemy do zabaw onomatopeje (wyrazy dźwiękonaśladowcze) np.: kot – miau, miau, lokomotywa – tu;tu;tu , żaba- kum,kum wąż – ssss…. (na wydechu), osioł – io io io.

16. Wymawiamy się samogłoskami – na wydechu, z wydłużeniem brzmienia samogłoski, dzieci wymawiają AAA…EEE…III…OOO…UUU…
- wymawiają samogłoski w parach: EOEO – naśladują samochód policyjny, IUIU – naśladują karetkę pogotowia, EUEU – naśladują wóz strażacki.
Można samogłoski łączyć po trzy i kolejno aż do sześciu: a e u i o y…- należy wymawiać je wolno, zwiększając tempo, zachowując precyzję wymawiania.

17. „Bawimy się zdaniami” – bierzemy duży wdech tak, aby wypuszczając powietrze, powiedzieć na jednym wydechu: Miła mała Ania.
Zdania wypowiadamy z różnym natężeniem głosu aż do szeptu.

18. Twórcza zabawa w śmiech – ćwiczymy przeponę.
- Jak śmieje się potężny mężczyzna? HO HO HO
- Jak śmieje się pani? HA HA HA
- Jak śmieje się chłopiec HE HE HE
- Jak śmieje się dziewczynka HI HI HI
Śmiejemy się z różnym natężeniem głosu : cicho lub głośno.

19. Śpiewamy piosenki.

20. Recytujemy wiersze.

II ĆWICZENIA GŁOSOWE

CELE:

1. Prawidłowe wydobycie głosu do uzyskania efektu dźwiękowego w jamie ustnej.
2. Rozluźnienie mięśni krtani i aparatu artykulacyjnego.
3. Wybrzmiewanie głosu na maskę, czyli podniebienie twarde, zęby, wargi. 

PRZYKŁADY  ĆWICZEŃ

1. Zabawa w  „Misie”, które budzą się na wiosnę. Proponujemy pozycję leżącą:

- Misie śpią, oddychają nosem (wdech i wydech przez  nos).
- Misie budzą się, ziewają ( wdech i wydech przez usta).
- Misie wdychają powietrze ustami, zamykają usta i mruczą-mmmmmm.

2. Wybrzmiewanie głosu na maskę. W pozycji leżącej wymawianie połączeń mmmmaaaa, mmmmoooo, mmmmmuuuuu w taki sposób, aby a, o, u słychać było wyraźnie, aby dźwięki „brzmiały na ustach”. (Tak samo ćwiczenia z głoską „n”)

3. Misie cieszą się z nadejścia wiosny. Zanim wstaną zaczynają śpiewać: a, o, u, e, y, i-najpierw pojedyncze samogłoski, potem przedłużają dźwięki. (aaaooouuueeeiiiyyy)

4. Zabawa  w „Echo”. Dzieci  wołają poszczególne głoski, a jednocześnie powtarzają je ciszej, tak jak to robi echo, np. a(głośno)-a( cicho).

5. Wypowiadanie dźwięków na jednym tonie np.: siaaa łaaa baaabaaa maaak.

6. Powtarzanie zdań, np. Na stole leży piłka, Gdzie jest lalka? Kto tak tupie? Zdania wypowiadamy:  radośnie, z gniewem, śmiesznie, żałośnie, pytająco, wątpliwie, z drwiną

III ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY ARTYKULACYJNE

CELE:

1. Usprawnianie języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy.
2. Opanowanie przez dziecko umiejętności świadomego kierowania ruchem narządów artykulacyjnych.
3. Wyrabianie wyczucia danego ruchu i położenia poszczególnych narządów mowy (kinestezja). 

PRZYKŁADY  ĆWICZEŃ

Ćwiczenia języka

1. Zabawa „Język na defiladzie”- język maszeruje, jak żołnierz na defiladzie.
- raz-czubek języka na górną wargę,
- dwa- czubek języka do lewego kącika ust,
- trzy- czubek języka na dolną wargę,
- cztery-czubek języka do prawego kącika ust.

2. Zabawa „Języczek wędrowniczek”- opowiadanie. Język wybrał się na wycieczkę do lasu. Pojechał tam na koniku (mlaskanie językiem-naśladowanie konia). Na łące zostawił konia (prr). Następnie  rozejrzał się dookoła( język ruchem okrężnym oblizuje wargi: górną i    dolną). Potem wszedł do lasu (język chowamy w głąb jamy). Przeszedł las wzdłuż (język  przesuwamy po podniebieniu w stronę jamy gardłowej) i wszerz (przesuwamy językiem  za zębami górnymi i dolnymi). A wtedy już przedarł się przez gęstwinę krzewów i drzew  (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby górne i dolne). Zauważył, że zrobiło się ciemno.  Rozejrzał się w prawo i w lewo, spojrzał w górę i w dół (język przesuwamy z jednego końca ust do drugiego - od ucha do ucha, potem sięgamy nim nosa i brody. Wsiadł na konia i pojechał do domu (kląskanie językiem).

3. Wysuwanie języka na brodę-zmęczony pies.

4. Unoszenie języka w kierunku nosa-zawody, kto sięgnie wyżej.

5. Układanie języka płasko na dnie jamy ustnej, język leży za zębami-śpiący język.

6. Mlaskanie przednią częścią języka do dziąsła.

7. Wkładanie zaostrzonego języka pod górną wargę, która jest naprężona, wypychanie warg czubkiem języka-strzelamy z kuszy.

8. Wybrzuszanie środka języka-robimy górkę z języka.

9.  Cofanie języka w głąb jamy ustnej.

10. Układamy język w rulonik.

11. Wypychamy językiem policzki (śliweczka).

12. Liczymy językiem zęby przy szeroko otwartej buzi.

13. Oblizujemy dziąsła pod wargą górną i dolną.

14. Oblizywanie górnej i dolnej wargi.

15. Rysujemy językiem kropki na podniebieniu.

16. Wysuwamy język przy szeroko otwartej buzi i czubkiem rysujemy kółeczka, kreseczki, itp.

17. Próbujemy przecisnąć język przez zaciśnięte zęby.

18. Śpiewamy „la la la la” (należy zwrócić uwagę, aby poruszał się tylko język).

Ćwiczenia warg

1. Górną wargą zaciskamy dolną, dolną kładziemy na górną. Ćwiczenie to wykonujemy na przemian.

2. Górnymi zębami zaciskamy wargę dolną i mocno wypychamy powietrze.

3. Wysuwamy wargi (tak jak przy samogłosce „u”) i rozchylamy (jak przy samogłosce „e”). Ćwiczenie to wykonujemy naprzemiennie.

4. Łączymy wargi płasko i rozciągamy tak jak przy głosce „i”.

5. Lekko wysuwamy wargi do przodu i kierujemy je w prawo i w lewo.

6. Ściągamy wargi do przodu i robimy ruch okrężny; najpierw w jedną stronę, później w drugą. (tzw. młynek)

7. Górną wargą zasłaniamy górne zęby, dolną wargą dolne zęby i otwieramy i zamykamy buzię.

8. Zabawa „Konik”- dzieci dobierają się parami i w rytm granej melodii biegają po sali. W przerwie muzyki „koniki” parskają, „woźnica” cmoka, by konik biegł dalej.

9. Napinanie warg w pozycji rozciągniętej (zawody, „kto jest silniejszy?”- dwie osoby siedzące naprzeciw siebie trzymają ustami kartkę papieru i każde ciągnie w swoją stronę.

- Wciąganie warg do buzi – ukrywamy obie wargi.

- Cmokamy.

- Wciąganie powietrza ściągniętymi wargami.

- Przytrzymujemy górną wargą słomkę, wykonujemy ryjek i unosimy go do nosa.

- Uśmiechamy się tylko jedną stroną na przemian.

- Gwiżdżemy.

- Nabieramy powietrza pod górna wargę potem pod dolną.

- Przerzucamy powietrze z jednego policzka do drugiego.

- Gramy palcami na wargach.

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

1. Zabawa „Leniuszek”- Nauczyciel opowiada historię o chłopcu, który nic nie chciał robić, tylko cały czas ziewał. Rano nie pomagał mamie, nie chciał sam się ubierać, sam jeść, myć zębów, tylko ziewał, bo się nudził ( dzieci demonstrują ziewanie).

2. Język wysunięty z ust- kaszlemy- chory miś.

3. Wciąganie powietrza przez rurkę- przenoszenie skrawków papieru za pomocą rurki.

4. Chrapanie na wdechu i wydechu.

5. Wymawianie sylab: ak, ka, ku, aka, oko, uku- zabawa w „kurkę i kukułkę”.

6. Oddychanie: wdech przez nos, wydech przez usta.

7. Ziewanie.

8. Kaszlenie z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej. 

IV  ĆWICZENIA  SŁUCHOWE

CELE:

1. Utożsamianie i różnicowanie dźwięków mowy.

2. Uwrażliwienie na pełne rozumienie wypowiedzi słownych.

3. Koncentracja dziecka na wymawiane dźwięki, która pomoże w opanowaniu poprawności artykulacyjnej.

4. Rozpoznanie wymawianych wyrazów, sylab, dźwięków.

5. Utrwalenie położenia narządów artykulacyjnych przy realizacji odpowiednich głosek (s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, cz, ż, dż, l, r).

6. Wdrażanie u dziecka starannej wymowy w stopniu jak najlepszym.

7. Opanowanie różnic w wymowie głosek syczących i szumiących.

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ:

1. Różnicowanie wyrazów. Zadaniem dziecka będzie wskazanie odpowiedniego obrazka zgodnie z wypowiadanym przez nas poleceniem. Nazwy przedmiotów, osób, sytuacji są podobne brzmieniem. Najpierw dziecko poznaje obrazki, potem dajemy polecenie „Pokaż, gdzie jest kasza-kasa, kasza-kasza.
Propozycje zestawu obrazków:
Wąż-wąs, liski-liszki, zebra-żebra, piece-piecze, tacka-taczka, taczka-kaczka, nos-noc,    zuch-duch, półka- bułka, murek-Burek, mecz-miecz, kury-góry.

2. Różnicowanie głosek s:z. Do wykorzystania potrzebny będzie obrazek lub zabawka przedstawiająca muchę i węża. Uwagę dziecka koncentrujemy na dźwiękach wydawanych przez węża (sssssss) i muchę (zzzzzzz).
Dziecko zamyka oczy. Pytamy: „Kto nadchodzi? Kogo słychać muchę czy węża?” Dziecko odkrywa oczy, wskazuje zabawkę i próbuje naśladować głosy ww. zwierząt.

3. Wyróżnianie sylab w wyrazie – rozpoznawanie sylab po ilości wyklaskiwanych lub ułożonych z klocków sylab.

4. Zabawa w kończenie słów- podajemy I sylabę, np. ko- i eksponujemy obrazek „korale”, dziecko dopowiada brakujące części wyrazu.

5. Synteza podanych głosek w wyrazie z jednoczesnym wskazaniem obrazka.

6. Zabawa w echo- z pewnej odległości podajemy dziecku dźwięk lub zestaw dźwięków (sylab, wyrazów). Dziecko jest naszym echem. Potem  zmieniamy role.

ZABAWY W RYMY I RYTMY

Proponuję zabawy z rymem, które pomagają dziecku odkrywać dźwiękową strukturę słowa, rytm i melodię, przenoszą zainteresowanie z treści języka na jego stronę formalną. Ten rodzaj zabaw jest przez dzieci bardzo lubiany, ponieważ oprócz realizacji wielu celów dydaktycznych np. doskonalenie artykulacji wymowy, kreatywności, sprawności motorycznej, umiejętności realizowania wspólnych zadań – dostarcza im radości, a to ma działanie relaksacyjne.

1. Dokańczamy rymy

Mówimy zadanie, a następnie robimy pauze słowną jednocześnie pokazując dziecku ilustrację z brakujacym rymem, np.

Lata mucha koło............ (ucha)

Wszed kotek na........ ( płotek)

Raz dwa trzy, otwieram ..... (drzwi)

Jabłuszko leży w koszyku z ..... (gruszką)

„BAWIMY SIĘ SŁOWEM”

Proponuję wykorzystać podczas ćwiczeń utwory literackie: wiersze, przysłowia, zagadki – niech będą one inspiracją do tworzenia interesujących form pracy, usprawniających mowę dzieci.

WYBÓR TEKSTÓW DO ZABAW

CO SŁYCHAĆ?
Co słychać? Zależy gdzie.
Na łące słychać: kle- kle!
Na stawie: kwa- kwa!
Na polu: kraaa!
Przed kurnikiem: kukuryku!
ko- ko- ko- ko- ko w kurniku.
Koło budy słychać: hau!
A na progu: miał...
A co słychać w domu?
Nie powiem nikomu!

JAK MRUCZEK UCZYŁ SIĘ PŁYWAĆ?
Mruczał mruczek: "Kaczko miła,
gdzie się pływać nauczyłaś?"
Ja bym też tak pływać chciał.
Miau, miau, miau, miau.
Spróbuj, wszak to nic trudnego.
Hop do wody skacz kolego!
Łapką machaj tak jak ja.
Kwa, kwa, kwa, kwa.
Prychał kichał w wodzie Mruczek.
Ledwo żywy na brzeg uciekł.
A nasz Bryś się z tego śmiał.

Hau, hau, hau, hau.

JEDZIE POCIĄG
Jedzie pociąg - fu, fu, fu
Trąbka trąbi – tru, tu, tu
A bębenek - bum, bum, bum
Na to żabki - kum, kum, kum...
Woda z kranu - kap, kap, kap
Konik człapie - człap, człap, człap
Mucha brzęczy - bzy, bzy, bzy
A wąż syczy - sss, sss, sss...

PAW
Pióra puszy po uszy.
I oczy ma pawie.
Kiedy się tak napuszy.
Wygląda ciekawie?

KOSI KOSI
Kosi kosi
Kosi kosi łapki
Waniliowe babki
dla kochanych gości.
Życzmy im radości!

HIPOPOTAM
- Panie hipopotamie,
powiem panu jednym
zdaniem.
- Nie siedź długo w wodzie
mętnej
bo rozpuścisz się
doszczętnie.

CZYŻYK
Czesał czyżyk czarny koczek,
czyszcząc w koczku każdy loczek,
po czym przykrył koczek toczkiem,
lecz część loczków wyszła boczkiem.

Bóbr
Bóbr ma białe, mocne zęby
A szczególnie oba przednie.
Umyj swoje pierwszorzędnie
To bobrowi mina zrzednie.

 

Pies
Przyjacielem pies mój jest.
Tam gdzie ja, tam jest mój pies
On na wrogów moich szczeka
I z radością na mnie czeka.

 

KIEDY DO LOGOPEDY?


Zastanów się, czy twojemu dziecku potrzebna jest pomoc logopedy. Jeśli na któreś z pytań odpowiedziałeś TAK – idź do logopedy.

DZIECKO ma:

6-7 miesiące

nie gaworzy  

nie odwraca się w kierunku głosu

12 miesięcy

nie kojarzy pierwszych słów z osobą lub rzeczą (gdzie jest mama? piłka?)

nie wykonuje prostych poleceń, np. zrób kosi-kosi, pa-pa!

nie mówi pierwszych słów ze zrozumieniem, np. mama, baba, tata

2 lata

nie nazywa przedmiotów, gdy jest pytane: „Co to jest?”

nie używa zdań prostych

nie wykonuje prostych poleceń, np. „Daj mamie piłkę?”

3 lata

podczas mówienia wysuwa język między zęby

zacina się, powtarza sylaby lub wyrazy, np. Idę do do do sklepu (Może to być niepłynność, która minie z wiekiem, ale też może być to objaw jąkania)

nie mówi lub mówi bardzo mało

4 lata

nawykowo mówi przez nos

zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np. zamiast woda mówi fota, zamiast buda mówi puta.

zamiast s, z, c, dz mówi ś, ź, ć, dź.

zamiast k, g mówi t, d

5 lat

nie mówi zdaniami rozwiniętymi

nie mówi sz, ż, cz, dż

trudno je zrozumieć

nie zadaje pytań

6 lat

nie mówi głoski r(zamienia ją na l , j, lub wymawia gardłowo)

nie potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące wakacji lub wysłuchanej bajki

popełnia dużo błędów gramatycznych

Uwagi praktyczne:

Nie wolno bagatelizować ewentualnych trudności u chłopców i mylnie sądzić, że mogą oni nieco później osiągać umiejętności językowe niż dziewczynki.

Systematycznie śledź to jak rozwija się twoje dziecko.

W „Książeczce zdrowia dziecka” masz odpowiednią do tego tabelkę.

Karm piersią.

Twoje dziecko powinno jak najkrócej być karmione butelką.

Staraj się jak najwcześniej odzwyczaić dziecko od smoczka – gryzaczka.

Rozmawiaj z malcem jak najczęściej. Opowiadaj o codziennych czynnościach, używanych przedmiotach, o tym, co się dzieje na spacerze...

Mów do dziecka tak, jakbyś z nim rozmawiała, zadawaj pytania, nawet, jeśli na początku nie otrzymasz odpowiedzi

Unikaj dziecinnego języka, kiedy mówisz do dziecka.

Baw się z dzieckiem w naśladowanie odgłosów, min, ruchów.

Odpowiadaj, gdy maluch cię „zagaduje”.

Kiedy mówisz do dziecka wiele razy powtarzaj określone słowo, np. „to mydło, to mydło do mycia”.

Zachęcaj, aby dziecko patrzyło na ciebie, kiedy mówisz. Dziecko wówczas zobaczy, jak układasz usta, gdy wymawiasz poszczególne głoski.

Recytuj wierszyki, śpiewaj piosenki.

 

 

KONTAKT

Żłobek Miejski nr 20 "Żaczek"
85-791 Bydgoszcz
ul. Gierczak 8
tel.: 52 34 30 680
tel. kom.: 662-236-449
zlobek20@zlobkibydgoskie.lo.pl

 

ŻŁOBKI

Żłobek nr 1 Słoneczko

Żłobek nr 5 Chatka Puchatka

Żłobek nr 12 Balbina

Żłobek nr 13 Maciuś

Żłobek nr 17 Muszelka

Żłobek nr 18 Biedroneczka

Żłobek nr 20 Żaczek

Żłobek Integracyjny

 
Copyright © 2011 ZESPÓŁ ŻŁOBKÓW MIEJSKICH W BYDGOSZCZY, WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE