Słuch

SŁYSZY CZY NIE SŁYSZY?

Prawidłowe słyszenie jest jednym z najważniejszych czynników, warunkujących niezakłócony rozwój mowy.

Drogi Rodzicu, jeżeli poniższe zachowania charakteryzują Twoje dziecko, zwróć się o poradę do logopedy.


W okresie 10-14 miesięcy zwróćmy uwagę na:

– brak reakcji na imię,

– nie zwracanie głowy w kierunku źródła dźwięku,

– brak rozumienia słów,

– brak wskazywania palcem przedmiotów, o których jest mowa,

– brak gaworzenia,

– brak podejmowania prób naśladowania odgłosów zwierząt.

W okresie 14-24 miesięcy zaniepokoić nas powinno:

– brak rozumienia prostych poleceń i pytań,

– brak naśladowania odgłosów zwierząt,

– brak reakcji na muzykę,

– brak rozwoju mowy.

A poniżej kilka zabaw dla dzieci w wieku 2-3 lat, które pomogą rozwijać percepcję słuchową: 

1. Rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów zwierząt.
2. Rozpoznawanie odgłosów instrumentów.
3. Wyklaskiwanie rytmu wierszyka lub piosenki.

Szumią drzewa, pachną kwiatki.
Idą drogą dwa misiaczki.
Duży miś, mały miś na spacerek idą dziś.

Baloniku mój malutki.
Rośnij duży, okrąglutki.
Balon rośnie, że aż strach.
Przebrał miarę, no i trach!

4. Zabawa „Co słyszysz?”:  wsłuchujemy się w nasze otoczenie i rozpoznajemy różne dźwięki np. odgłos wirującej pralki, odkręconej wody, rozmowy za ścianą, jadącego ulicą samochodu, deszczu, wiatru, dzwonka, pukania itd.

5. Zabawa „Głośno-cicho”:  zwracamy uwagę dziecka na głośne i ciche dźwięki z naszego otoczenia, możemy również użyć instrumentów (grzechotek, bębenka itd.). Bawimy się w naśladowanie tych dźwięków, raz gramy z dzieckiem głośno, raz cicho.

Powodzenia! 

mgr Magda Bokowska

logopeda 

Komentowanie jest wyłączone.