Propozycje zabaw dla dzieci 2-3 letnich

Zabawa jest w życiu małego dziecka podstawową formą aktywności, dzięki której dziecko poznaje siebie i świat. Zagadnienia zabawy odnoszą się jednak do całego życia.

Zatem człowiek dorosły – rodzic również bawi się, uczy poprzez zabawę, poczucie swobody, zachwyt czy skupienie. W analizie zabawowej aktywności podkreśla się jej spontaniczny charakter, kształtujący się w relacjach dziecka z rodzicami.

Dzieci potrzebują w zabawie bodźców z zewnątrz, od rodziców, ponieważ poprzez zaangażowanie dorosłego, dziecko ma do dyspozycji wiele nowych pomysłów. Jeżeli dzieci te pomysły zaakceptują, jeśli one się im spodobają, wówczas zabawa może trwać. Przykłady zabaw rodziców z dziećmi przedstawiono poniżej.

Czarodziejski worek

Zabawa ta pozwala na przyswajanie i utrwalanie pojęć twardy – miękki w tak lubianej przez dzieci atmosferze tajemniczości.

Należy przygotować w płóciennym worku przedmioty miękkie i twarde. Każde dziecko dotyka przedmiot. Pytanie, czy to, co wyciągnęło dziecko, jest miękkie czy twarde zachęci dziecko do doświadczania.

Zabawy w kartonowych pudłach

Zabawy dużymi kartonami budzą w dzieciach twórcze zaangażowanie, a także doskonalą ruchy rąk i palców.

Zabawy polegają na konstruowaniu z kartonowych pudeł samochodów, pociągów, statków itp. Wykorzystanie gazet, tasiemek i kolorowych papierów powoduje, że powstające pojazdy są niepowtarzalne.

Magiczne obrazy

Zabawa w magiczne obrazy pobudza dziecięcą wyobraźnię.

Należy przygotować dla dziecka karton z obrazkiem narysowanym świeca – jest on niewidoczny. Zadaniem dziecka jest zamalowanie kartonu farbą. W czasie malowania taką metodą wyłaniają się tajemnicze obrazki, które są rozpoznawane, gdy dziecko skończy pracę.

Ścieżka bosych stóp

Chodzenie bosymi stopami daje dzieciom możliwość odprężenia i relaksu – jednocześnie doskonali zmysł dotyku.

Warto wykonać dla dziecka stopy z różnego rodzaju materiałów: szorstkiego, gładkiego, śliskiego, puszystego.

Po krętej ścieżce ułożonej ze śladów stóp dzieci chodzą boso. Ślady ułożone są w różnych odległościach od siebie (kroki duże – małe), będą stanowiły dla dziecka dodatkową atrakcję.

Nasze instrumenty

Zabawy w prosty sposób rozwijają u dzieci zmysł słuchu.

Daj dziecku (powyżej 2 roku życia) plastikowe butelki, tekturowe pudełka, kawałki kolorowego samoprzylepnego papieru oraz kaszę, groch, ryż, małe koraliki itp. 
Wykonaj z dzieckiem własne instrumenty poprzez wypełnianie pojemników dostępnymi materiałami i oklejanie ich kolorowym papierem. Zabezpiecz butelki taśmą klejącą by były bezpieczne. Następnie włącz muzykę i wystukuj rytm, który dziecko spróbuje powtórzyć.

Spacer z malowanie

Zabawę można przeprowadzić wykorzystując przestrzeń ogrodu lub podwórka.

Na stół przyklej taśmą arkusz szarego papieru lub brystolu. Przygotuj kredkę dla siebie i dla dziecka oraz włącz muzykę. Gdy będzie słychać utwór spaceru wkoło stołu z dzieckiem i rysujcie tak długo, jak będzie słychać muzykę. Na koniec opowiedzcie wspólnie, co udało się narysować.

Motyl – zabawa z plasteliną

Zabawa ta pozwala na doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz sprawności małej motoryki.

Usiądź z dzieckiem przy stole. Zademonstruj, w jaki sposób można wykleić kontur motyla plasteliną. Dziecko najpierw ugniata plastelinę, stara się odrywać małe kawałki i robić z nich kulki. Następnie przykleja plastelinę na kartkę. Można w trakcie zabawy rozmawiać z dzieckiem i cieszyć się razem z nim powstałą pracą plastyczną.

Czego brakuje?

Jest to zabawa dająca możliwość doskonalenia pamięci i spostrzegawczości.

Przygotuj kolorową chustę i trzy dowolne przedmioty, pokaż je dziecku a następnie ukryj pod chusta. Odkryj, zabierając jeden przedmiot, a dziecko spróbuje odgadnąć, czego brakuje. Zabawa na pewno przyniesie dziecku wiele radości.  

Należy pamiętać, że rodzice są najlepszymi wzorcami.

Katarzyna Lubińska
Opiekunka

Dziecko pomiędzy 2 a 3 rokiem życia rozwija się w bardzo dynamiczny sposób, dlatego też zabawy w tym okresie powinny być zróżnicowane. Zajęcia powinny uczyć samodzielności, stymulować wszystkie sfery rozwoju (poznawczą, społeczną, emocjonalną), rozwijać mowę, doskonalić motorykę małą i dużą, oraz zaspokajać naturalną potrzebę ruchu.

Propozycje zabaw:

– nauka wierszyków i piosenek z gestami,

– mini teatrzyki, przedstawienia,

– tory przeszkód,

– zabawy taneczne,

– lepienie z masy solnej, gliny,

– przewlekanki,

– dopasowywanie,

– układanie wieży z klocków,

– tworzenie instrumentów muzycznych.

Opis wybranych zabaw:

Wierszyk z pokazywaniem

Idzie, idzie jeż”
Idzie, idzie jeż
ten kłujący zwierz.
Nóżkami tup, tup
i pod listek siup.
Jeżu, jeżu nasz skąd igiełki masz?

Głównym celem zabawy jest odtwarzanie słów gestami oraz ćwiczenie pamięci.

Tor przeszkód

Podczas wspólnego spaceru z dzieckiem rodzic stwarza sytuacje, które zachęca dziecko do pokonywania naturalnych przeszkód np. slalom między drzewami, skoki przez kałuże, rzucanie do celu, zabawy na placu zabaw.
Celem głównym jest doskonalenie motoryki, ćwiczenie równowagi, zwinności oraz orientacji.

Tworzenie instrumentu muzycznego

Dziecko z pomocą rodzica wykonuje swój własny instrument muzyczny. Do zrobienia wymienionego instrumentu potrzebna jest butelka plastikowa, kasza, makaron lub ryż. Butelkę można ozdobić w dowolny sposób, co wzbogaci walory estetyczne pracy. Nakrętka na butelce musi być odpowiednio zabezpieczona.

Główny celem jest rozwijanie wyobraźni, inwencji twórczej dziecka oraz samodzielności.

Żłobek Integracyjny
ul. Stawowa 1c   

Komentowanie jest wyłączone.