Start Małego Odkrywcy

Start Małego Odkrywcy, czyli zabawy stymulujące rozwój noworodka i niemowlęcia do 6 miesiąca życia.

Być może spotkaliście się kiedyś z opinią, że okres noworodkowy oraz wczesne niemowlęctwo, to czas, w którym rodzice powinni jedynie zaspokajać podstawowe potrzeby maluszka.

Jest jednak wiele rzeczy, które możemy zrobić poza pielęgnacją, aby zapewnić dziecku optymalne warunki rozwojowe. Pierwsze tygodnie życia dziecka służą tworzeniu więzi między dzieckiem a najbliższymi mu osobami.

Nikogo nie trzeba przekonywać, że zarówno częstotliwość jak i jakość kontaktu (przytulanie, głaskanie, mówienie itp.) mają ogromny wpływa na całe przyszłe życie naszego dziecka.

Stymulacja rozwoju dziecka na tak wczesnym etapie będzie polegać na dostarczaniu mu odpowiednich bodźców, „urozmaicaniu” czasu, kiedy akurat nie śpi.

Aby wywołać u Małego Odkrywcy zainteresowanie, ciekawość, zachęcić do aktywności, warto wiedzieć, jakie umiejętności z punktu widzenia teorii posiada w danym okresie dziecko. Oto niektóre z nich:

MIESIĄC ŻYCIA SPODZIEWANE UMIEJĘTNOŚCI
1śledzenie wzrokiem przedmiotu
skupianie wzroku na twarzy dorosłego*
reakcja na dźwięki (zmiana rytmu ssania pod wpływem głosu mamy)
2śledzenie wzrokiem osoby, która się porusza
reakcja mimiczna na twarz dorosłego*
3-4chwytanie przedmiotów włożonych do rączki, potrząsanie nimi
odwzajemnianie uśmiechu*
skupianie się na rozmowie opiekunów, na dźwięku wydawanym przez grzechotkę
5skupianie wzroku na ustach osoby mówiącej*
odwracanie główki w kierunku źródła dźwięku
6manipulowanie przedmiotami, przekładanie ich z rączki do rączki, przyglądanie się im
*w sytuacji, gdy dorosły jest pochylony nad dzieckiem, z odległości 20-30 cm
oprac. na podstawie: Cieszyńska J., Korendo M. (2008) Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 r.ż. Kraków: Wydawnictwo edukacyjne.

Poniżej znajdziecie Państwo propozycje zabaw dla Waszych Maluszków. Za każdym razem obserwujcie Państwo reakcje dziecka, w ten sposób poznacie jego preferencje, upodobania.

Począwszy od 1 miesiąca

Często mów do dziecka, np. opisując wykonywane czynności, śpiewaj, raz przybliżając się do prawego, raz do lewego uszka, gwiżdż, dzwoń dzwonkiem, budzikiem, pękiem kluczy.
Odtwarzaj maluszkowi przynajmniej raz dziennie przez około 15 minut spokojną muzykę, nie musisz się ograniczać tylko i wyłącznie do muzyki klasycznej. Naukowcy dowiedli, że muzyka, którą przyszłe mamy często słuchały będąc w ciąży, wpływa kojąco na noworodki.
 

 
Pokazuj maluszkowi czarno – białe obrazki z odległości około 20 cm. Dzieci w tym wieku, aby dostrzec coś potrzebują wyraźnych, kontrastowych bodźców. Początkowo pokazuj ilustracje nieruchomo, za czasem przesuwaj ją górę, dół, na boki i po skosie. Obserwuj rekcję dziecka.
Pochylając się nad dzieckiem rób różne miny – marszcz czoło, uśmiechaj się, wytykaj język , zakładaj okulary przeciwsłoneczne. Mając na uwadze, że dziecko widzi lepiej mocne barwy, mama może używać czerwonej pomadki, pozwoli to jeszcze lepiej skupić wzrok maluszka.
 

3- 4 miesiąc życia


 
Wkładaj do rączki małe grzechotki, do pojemniczków po jajkach – niespodzianek włóż różne rzeczy – groch, drobną kaszę, guziki. Podobnie jak podczas wszystkich opisywanych tu zabaw nigdy nie pozostawiaj dziecka samego. 
Dobrym pomysłem jest kupienie skarpetek, które mają przymocowane grzechotki.

Od 4-5 miesiąca życia

Wkładaj do rączek małe zabawki, również podczas kąpieli, zadbaj o to by miały różne faktury, mogą to być plastikowe, gumowe, pluszowe przedmioty a także bardziej chropowate – małe zwinięte kulki papieru czy folii aluminiowej.
Nie obawiaj się używać w obecności dziecka przedmiotów codziennego użytku – miksera, odkurzacza, pralki. Obserwuj reakcje dziecka.

 

Powyższe propozycje mają na celu stymulowanie rozwoju psychomotorycznego, umożliwienie dziecku odbierania określonych wrażeń, pogłębić więź między nim a rodzicami. Radosnej zabawy!!!

oprac. Marta Modrzejewska
psycholog

Komentowanie jest wyłączone.