Żłobek Integracyjny, znajdujący się na ulicy Stawowej 1C, stworzony jest do sprawowania opieki nad dziećmi pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi w wieku od 20 tyg. życia do 3 roku życia, czynny od 5:30 do 17:00. Jest placówką, w której realizowane są programy edukacyjno- rozwojowe oraz funkcjonuje indywidualny sposób podejścia do każdego dziecka.
Stwarzamy szansę na spotkanie się różnych dzieci i kształtowanie w nich wrażliwości na drugiego człowieka, na jego specyficzne potrzeby, na jego doskonałości i niedostatki.
Dzieci w naszym Żłobku uczą się funkcjonować w grupie i wspólnie poznawać świat. Uczą się tolerancji, szacunku, szczerości, przyjaźni a także wyrozumiałości w swoich pierwszych kontaktach. Do najważniejszych zasad obowiązujących w Żłobku Integracyjnym należą:
- Opieka i akceptacja
- Pomoc i wsparcie
- Zabawa i wychowanie
- Wszechstronny rozwój
- Terapia psychologa, logopedy i fizjoterapeuty
- Współpraca z Rodzicami.
Opiekę nad dziećmi sprawuje wykwalifikowana kadra, którą tworzą kreatywne i odpowiedzialne opiekunki, pedagodzy i specjaliści. Tworzą oni zespół, który aktywnie angażuje się w życie Małego Człowieka.
W naszym żłobku zabawy z dziećmi opieramy na elementach następujących metod:
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne
- Metoda G. Domana
- Kinezjologia edukacyjna Denisona
- Ekspresja ruchowa wg R. Labana
- Ekspresja ruchowa Carla Orffa
- Metoda oparta na tańcach integracyjnych wg Klanzy
- Metoda M&Ch Knill
- Metoda polisensorycznego oddziaływania na jednostkę
- Metoda malowania dziesięcioma palcami R. Showa
- Metody pracy oparte na wizualizacji, bajkoterapii i metaforch
- NDT- Bobath
- Metoda L.S. Wygotskiego
- Zabawy fundamentalne metoda C. Rose i G. Dryden
- Aktywne słuchanie muzyki wg Batti Strauss
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
Do żłobka mogą uczęszczać dzieci od 6 m-ca życia do 3 lat. Jest to bardzo ważny okres w życiu dziecka, gdyż w tym okresie następuje dynamiczny rozwój psychoruchowy.
Dzieci zaczynają samodzielnie poruszać się, doskonalą sprawność fizyczną i umysłową, poznają świat. W Żłobku Integracyjnym dzieci są objęte stałą, systematyczną obserwacją podczas zabawy, zajęć, posiłków i aktywności własnej w celu wykrycia wszelkich nieprawidłowości rozwojowych oraz wdrożenia odpowiedniego postępowania.
Do naszej placówki mogą uczęszczać dzieci z:
- uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego
- obniżonym lub wzmożonym napięciem mięśniowym
- asymetrią ułożeniową
- zaburzeniami koordynacji psychoruchowej
- opóźnieniem rozwoju psychoruchowego
- problemami ortopedycznymi
- zespołem Downa
- mózgowym porażeniem dziecięcym
- cechami ze spektrum autyzmu
Cele działalności wychowawczo-dydaktycznej
- Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci , w tym mowy i myślenia.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowo- przestrzennej.
- Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci (integracja).
- Stwarzanie warunków do wspólnej, kreatywnej i zgodnej zabawy.
Grupy
Dzieci w placówce podzielone są na grupy wiekowe:
- Grupa I – od 6 m-ca życia do 15 m.ż. – gr. integracyjna
- Grupa II – od 15 m.ż. do 24 m.ż. – gr. integracyjna
- Grupa III – od 15 m.ż. do 24 m.ż.
- Grupa IV – od 24 m.ż. do 36 m.ż. – gr. integracyjna
- Grupa V – od 24 m.ż. do 36 m.ż.
- Grupa VI – od 24 m.ż. do 36 m.ż.
Nasz żłobek realizuje:
- Zajęcia plastyczne
- Zajęcia profilaktyczno- rozwojowe
- Zajęcia ruchowo – muzyczne
- Zajęcia z logopedą
- Zajęcia z psychologiem
- Zajęcia z elementami polisensoryki
- Zajęcia rozwijające ciekawość poznawczą
- Zajęcia rozwijające koordynację wzrokowo-ruchową
- Zajęcia z fizjoterapeutą
Metody pracy z dziećmi
Podczas pracy z dziećmi wykorzystywane są elementy z następujących metod:
- METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
- METODA RUCHOWEJ EKSPRESJI TWÓRCZEJ RUDOLFA LABANA
- KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA PAULA DENNISONA
- METODA EKSPRESJI RUCHOWEJ CARLA ORFFA
- METODA DOBREGO STARTU MARTY BOGDANOWICZ
- METODA AKTYWNOŚCI WEDŁUG
- M.& CH.KNILLÓW
- METODA MALOWANIA DZIESIĘCIOMA PALCAMI R.SHOW
- ZABAWY FUNDAMENTALNE
- METODY OPARTE NA WIZUALIZACJI, BAJKOTERAPII I METAFORACH
- METODA POLISENSORYCZNEGO ODDZIAŁYWANIA NA JEDNOSTKĘ
- METODA OPARTA NA TAŃCACH INTEGRACYJNYCH (WG KLANZA)
- METODA NDT BOBATH
Rola psychologa w żłobku
Psycholog obejmuje opieką psychologiczną wszystkie dzieci uczęszczające do żłobka, zarówno te zdrowe, jak i z dysfunkcjami.
Do zadań psychologa w żłobku należy:
- rozpoznawanie możliwości i potrzeb dziecka oraz ich zaspokajanie;
- udzielanie wsparcia, zarówno dzieciom jak i ich rodzicom podczas okresu adaptacji,
- diagnozowanie przyczyn trudności (w sferze poznawczej, emocjonalnej, społecznej) u dziecka oraz próba doboru jak najbardziej odpowiedniej formy pomocy;
- prowadzenie zajęć wspomagających rozwój psychofizyczny dziecka oraz terapii indywidualnych dostosowanych do trudności i potrzeb dziecka;
- wspieranie rodziców i opiekunów w rozwiązywaniu trudności wychowawczych;
Zajęcia prowadzone przez psychologa:
- ogólnorozwojowe;
- stymulujące poszczególne sfery rozwoju dziecka;
- doskonalące zdobyte umiejętności;
- relaksacyjne;
- terapie indywidualne.
Rola logopedy w żłobku
Zadaniem logopedy jest czuwanie nad prawidłowym przebiegiem rozwoju mowy oraz wychwycenie nieprawidłowości i szybkim przezwyciężeniem ich.
Czym zajmuję się logopeda:
- zapobiega dysharmoniom rozwojowym
- stymulowaniem rozwoju
- korygowaniem wad wymowy
- nauczaniem mowy, która się nie wykształciła
- wyrównywaniem opóźnień rozwoju mowy
- eliminowanie nieprawidłowości w zakresie: ssania, połykania, żucia i gryzienia
- wzbogacaniem słownika czynnego i biernego
- prawidłowym wzorcem oddychania
- usprawnianiem narządów artykulacyjnych
Rola fizjoterapeuty w żłobku
Fizjoterapeuta prowadzi terapie indywidualne oraz gimnastykę ogólnorozwojową, a także działania profilaktyczne zapobiegające powstawaniu wad postawy. Zajęcia indywidualne prowadzone są metodą NDT-Bobath. Ze względu na swój nieinwazyjny charakter metoda ta może być prowadzona już od pierwszych dni życia dziecka, a najlepsze efekty przynosi w ciągu pierwszego roku życia dziecka. Terapia NDT- Bobath kierowana jest do wcześniaków, niemowląt i małych dzieci.
Urozmaicone, ciekawe zajęcia są najlepszym lekiem dla narządu ruchu; ruch wywiera, bowiem wpływ zarówno na ćwiczoną część ciała jak i na cały organizm. A rodzaj ćwiczeń oraz ich tempo i rytm dobiera się indywidualnie do każdego dziecka.
PAMIĘTAJMY: podstawowym czynnikiem stymulowania rozwoju, a także czynnikiem w zapobieganiu wadom postawy jest stworzenie dziecku prawidłowych warunków rozwoju. Takie warunki mamy właśnie w Żłobku Integracyjnym.
Sala doświadczania świata
Sala Doświadczania Świata to specjalnie wyodrębnione pomieszczenie wyposażone w różnego rodzaju urządzenia stymulujące rozwój zmysłów.
Celem organizowania takich sal jest:
- Stwarzanie możliwości odbierania nowych bodźców,
- Wzbogacanie doświadczeń,
- Miłe spędzanie czasu w atmosferze relaksu i pełnej akceptacji przez osoby z wieloraką niepełnosprawnością.
Pracując z dzieckiem niepełnosprawnym w Sali Doświadczania Świata staramy się wpływać na jego wszechstronny rozwój przede wszystkim poprzez:
- Stymulacje percepcji wzrokowej,
- Stymulacje percepcji słuchowej,
- Stymulację percepcji dotykowej,
- Stymulację percepcji węchowej,
- Stymulacje zmysłu równowagi
Rodzaje zabaw podczas ich pobytu w żłobku.
- Zabawy manipulacyjne.
- Zabawy ruchowe.
- Zabawy muzyczne.
- Zabawy dydaktyczne.
- Zabawy tematyczne.
- Zabawy konstrukcyjne.
Współpraca z rodzicami
W trakcie codziennej pracy z dziećmi staramy się aktywizować rodziców do współdziałania.Tworzymy specjalnie dla nich zajęcia i warsztaty.