Żłobek Integracyjny – O nas

Żłobek Integracyjny, znajdujący się na ulicy Stawowej 1C, stworzony jest do sprawowania  opieki nad dziećmi pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi w wieku od 20 tyg. życia do 3 roku życia, czynny od 5:30 do 17:00. Jest placówką, w której realizowane są programy edukacyjno- rozwojowe oraz funkcjonuje indywidualny sposób podejścia do każdego dziecka.

Stwarzamy szansę na spotkanie się różnych dzieci i kształtowanie w nich wrażliwości na drugiego człowieka, na jego specyficzne potrzeby, na jego doskonałości i niedostatki.

Dzieci w naszym Żłobku uczą się funkcjonować w grupie i wspólnie poznawać świat. Uczą się tolerancji, szacunku, szczerości, przyjaźni a także wyrozumiałości w swoich pierwszych kontaktach.  Do najważniejszych zasad obowiązujących w Żłobku Integracyjnym należą:

  • Opieka i akceptacja
  • Pomoc i wsparcie
  • Zabawa i wychowanie
  • Wszechstronny rozwój
  • Terapia psychologa, logopedy i fizjoterapeuty
  • Współpraca z Rodzicami.

Opiekę nad dziećmi sprawuje wykwalifikowana kadra, którą tworzą  kreatywne i odpowiedzialne opiekunki, pedagodzy i specjaliści. Tworzą oni zespół, który aktywnie angażuje się w życie Małego Człowieka.

W naszym żłobku zabawy z dziećmi opieramy na elementach następujących metod:

  • Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne
  • Metoda G. Domana
  • Kinezjologia edukacyjna Denisona
  • Ekspresja ruchowa wg R. Labana
  • Ekspresja ruchowa Carla Orffa
  • Metoda oparta na tańcach integracyjnych wg Klanzy
  • Metoda M&Ch Knill
  • Metoda polisensorycznego oddziaływania na jednostkę
  • Metoda malowania dziesięcioma palcami R. Showa
  • Metody pracy oparte na wizualizacji, bajkoterapii i metaforch
  • NDT- Bobath
  • Metoda L.S. Wygotskiego
  • Zabawy fundamentalne metoda C. Rose i G. Dryden
  • Aktywne słuchanie muzyki wg Batti Strauss
  • Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz

Do żłobka mogą uczęszczać dzieci od 6 m-ca życia do 3 lat. Jest to bardzo ważny okres w życiu dziecka, gdyż w tym okresie następuje dynamiczny rozwój psychoruchowy.

Dzieci zaczynają samodzielnie poruszać się, doskonalą sprawność fizyczną i umysłową, poznają świat.  W Żłobku Integracyjnym dzieci są objęte stałą, systematyczną obserwacją podczas zabawy, zajęć, posiłków i aktywności własnej w celu wykrycia wszelkich nieprawidłowości rozwojowych  oraz wdrożenia odpowiedniego postępowania.

Do naszej placówki mogą uczęszczać dzieci z:

  • uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego
  • obniżonym lub wzmożonym napięciem mięśniowym
  • asymetrią ułożeniową
  • zaburzeniami koordynacji psychoruchowej
  • opóźnieniem rozwoju psychoruchowego
  • problemami ortopedycznymi
  • zespołem Downa
  • mózgowym porażeniem dziecięcym
  • cechami ze spektrum autyzmu

Cele działalności wychowawczo-dydaktycznej

  • Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci , w tym mowy i myślenia.
  • Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowo- przestrzennej.
  • Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci (integracja).
  • Stwarzanie warunków do wspólnej, kreatywnej i zgodnej zabawy.

Grupy

Dzieci w placówce podzielone są na grupy wiekowe:

  • Grupa I  – od 6 m-ca życia do  15 m.ż.  – gr. integracyjna
  • Grupa II – od 15 m.ż. do 24 m.ż.  – gr. integracyjna
  • Grupa III  – od 15 m.ż. do 24 m.ż.
  • Grupa IV   – od 24 m.ż. do 36 m.ż.  – gr. integracyjna
  • Grupa V  – od 24 m.ż. do 36 m.ż.
  • Grupa VI  – od 24 m.ż. do 36 m.ż.

Nasz żłobek realizuje:

  • Zajęcia plastyczne
  • Zajęcia profilaktyczno- rozwojowe
  • Zajęcia ruchowo – muzyczne
  • Zajęcia z logopedą
  • Zajęcia z psychologiem
  • Zajęcia z elementami polisensoryki
  • Zajęcia rozwijające ciekawość poznawczą
  • Zajęcia rozwijające koordynację wzrokowo-ruchową
  • Zajęcia z fizjoterapeutą

Metody pracy z dziećmi

Podczas pracy z dziećmi wykorzystywane są elementy z następujących metod:

  • METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
  • METODA  RUCHOWEJ EKSPRESJI TWÓRCZEJ RUDOLFA LABANA
  • KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA PAULA DENNISONA
  • METODA EKSPRESJI RUCHOWEJ CARLA ORFFA
  • METODA DOBREGO STARTU MARTY BOGDANOWICZ
  • METODA AKTYWNOŚCI WEDŁUG
  • M.& CH.KNILLÓW
  • METODA MALOWANIA DZIESIĘCIOMA PALCAMI R.SHOW
  • ZABAWY FUNDAMENTALNE
  • METODY OPARTE NA WIZUALIZACJI, BAJKOTERAPII I METAFORACH
  • METODA POLISENSORYCZNEGO ODDZIAŁYWANIA NA JEDNOSTKĘ
  • METODA OPARTA NA TAŃCACH INTEGRACYJNYCH  (WG KLANZA)
  • METODA NDT BOBATH

Rola psychologa w żłobku

Psycholog obejmuje opieką psychologiczną wszystkie dzieci uczęszczające do żłobka, zarówno te zdrowe, jak i z dysfunkcjami.

Do zadań psychologa w żłobku należy:

  • rozpoznawanie możliwości i potrzeb dziecka oraz ich zaspokajanie;
  • udzielanie wsparcia, zarówno dzieciom jak i ich rodzicom podczas okresu adaptacji,
  • diagnozowanie przyczyn trudności (w sferze poznawczej, emocjonalnej, społecznej) u dziecka oraz próba doboru jak najbardziej odpowiedniej formy pomocy;
  • prowadzenie zajęć wspomagających rozwój psychofizyczny dziecka oraz terapii indywidualnych dostosowanych do trudności i potrzeb dziecka;
  • wspieranie rodziców i opiekunów w rozwiązywaniu trudności wychowawczych;

Zajęcia prowadzone przez psychologa:

  • ogólnorozwojowe;
  • stymulujące poszczególne sfery rozwoju dziecka;
  • doskonalące zdobyte umiejętności;
  • relaksacyjne;
  • terapie indywidualne.

Rola logopedy w żłobku

Zadaniem logopedy jest czuwanie nad prawidłowym przebiegiem rozwoju mowy oraz wychwycenie nieprawidłowości i szybkim przezwyciężeniem ich.

Czym zajmuję się logopeda:

  • zapobiega dysharmoniom rozwojowym
  • stymulowaniem rozwoju
  • korygowaniem wad wymowy
  • nauczaniem mowy, która się nie wykształciła
  • wyrównywaniem opóźnień rozwoju mowy
  • eliminowanie nieprawidłowości w zakresie: ssania, połykania, żucia i gryzienia
  • wzbogacaniem słownika czynnego i biernego
  • prawidłowym wzorcem oddychania
  • usprawnianiem narządów artykulacyjnych

Rola fizjoterapeuty w żłobku

Fizjoterapeuta prowadzi terapie indywidualne oraz gimnastykę ogólnorozwojową,  a także działania profilaktyczne zapobiegające powstawaniu wad postawy. Zajęcia indywidualne prowadzone są metodą  NDT-Bobath. Ze względu na swój nieinwazyjny charakter metoda ta może być prowadzona już od pierwszych dni życia dziecka, a najlepsze efekty przynosi w ciągu pierwszego roku życia dziecka. Terapia NDT- Bobath kierowana jest do wcześniaków, niemowląt i małych dzieci.

Urozmaicone, ciekawe zajęcia są najlepszym lekiem dla narządu ruchu; ruch wywiera, bowiem wpływ zarówno na ćwiczoną część ciała jak i na cały organizm. A rodzaj ćwiczeń oraz ich tempo i rytm dobiera się indywidualnie do każdego dziecka.

PAMIĘTAJMY: podstawowym czynnikiem stymulowania rozwoju, a także czynnikiem w zapobieganiu wadom postawy jest stworzenie dziecku prawidłowych warunków rozwoju. Takie warunki mamy właśnie w Żłobku Integracyjnym.

Sala doświadczania świata

Sala Doświadczania Świata  to specjalnie wyodrębnione pomieszczenie wyposażone w różnego rodzaju urządzenia stymulujące rozwój zmysłów.

Celem organizowania takich sal jest:

  • Stwarzanie możliwości odbierania nowych bodźców,
  • Wzbogacanie doświadczeń,
  • Miłe spędzanie czasu w atmosferze relaksu i pełnej akceptacji przez osoby z wieloraką niepełnosprawnością.

Pracując z dzieckiem niepełnosprawnym w Sali Doświadczania Świata staramy się wpływać na jego wszechstronny rozwój przede wszystkim poprzez:

  • Stymulacje percepcji wzrokowej,
  • Stymulacje percepcji słuchowej,
  • Stymulację percepcji dotykowej,
  • Stymulację percepcji węchowej,
  • Stymulacje zmysłu równowagi

Rodzaje zabaw podczas ich pobytu w żłobku.

  • Zabawy manipulacyjne.
  • Zabawy ruchowe.
  • Zabawy muzyczne.
  • Zabawy dydaktyczne.
  • Zabawy tematyczne.
  • Zabawy konstrukcyjne.

Współpraca z rodzicami

W trakcie codziennej pracy z dziećmi staramy się aktywizować rodziców do współdziałania.Tworzymy specjalnie dla nich zajęcia i warsztaty.

Komentowanie jest wyłączone.